Jongerencoaching

Ad Rem Coaching biedt jongeren de gelegenheid zich op te trekken aan een professioneel maatje; een rolmodel, iemand bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen waarbij de gesprekken niet altijd en alleen maar gaan over hun problemen, hulpvragen en doelen.

Coaches leggen tijdens hun begeleidingsmomenten het accent op dat wat goed gaat, en zetten de jongere hiermee in hun kracht. Coaches geven iets van zichzelf weer om de vertrouwensband op te bouwen, coaches staan naast de jongere en denken met hen mee. Coaches praten altijd met de jongere en nooit over de jongere. Coaches investeren in contact, gaan mee naar sportverenigingen of zoeken samen met de jongeren een sport, hobby of andere bezigheid waar de jongere zijn/haar ei in kwijt kan.

Hulpvragen
liggen vaak op verschillende gebieden (multiprobleem):

  • het voorkomen van delictgedrag;
  • het gebruik van middelen als alcohol, soft- en harddrugs;
  • het herintreden op school of het begeleiden naar werk;
  • huisvesting;
  • financiën (schuldhulpverlening);
  • sociaal-psychisch en/of lichamelijk functioneren;
  • et cetera.

‘Het is nooit meer stil in mijn hoofd’ zeggen veel jongeren. Sociale media, games, video’s zorgen voor een continu gevoel van stress en drang om niets te willen missen. Statistieken van het Nederlands Jeugdinstituut laten een zorgwekkende tendens zien onder jongeren: ruim 10 procent kampt met angststoornissen en sociale problemen. 70 procent van de scholieren in het voortgezet onderwijs drinkt alcohol, om maar een paar feiten te noemen. De belevingswereld van jongeren verandert razendsnel, zo snel als internet dat toelaat. Hoe kun je als jongerencoach het verschil maken?

Coaches van Ad Rem verplaatsen zich in hoe jongeren van nu denken, begrijpen onder welke druk ze staan en trachten hen te ondersteunen bij het maken van belangrijke keuzes. Wij willen jongeren iets extra’s meegeven voor hun toekomst. Als jongerencoaches staan wij naast hen, begeleiden hen op de cruciale momenten om die toekomst gelukkig en vol energie en vertrouwen in te gaan.

Voorbeelden van interventies
- Het intensief contact leggen met jongeren, ouders/opvoeders, gebieds- /wijkteams, scholen et cetera.
- Het op de hoogte zijn van hun respectieve plannen, wensen en mogelijkheden.
- Het coachen van jongeren die op school zitten, werken en er mede voor zorgen dat zij niet uitvallen.
- Interventie bij het vinden van een passende opleiding, baan of stage.
- Rolmodel staan (in gedrag, houding, het betrouwbaar zijn); naast hen staan, spiegelen van gedrag, doornemen van gebeurtenissen/keuzes, helpen met afwegingen in gedrag/ keuzes et cetera.
- Helpen reflecteren (kijken naar eigen gedrag). Coaches laten iets van zichzelf zien om op die manier een relatie op te bouwen.

Houding
Coaches van Ad Rem denken in mogelijkheden, hebben een 'erop-af'-mentaliteit, proactieve en leergierige houding; learning by doing (ervarend leren).

Ad Rem Coaching durft te problematiseren waar nodig, werkt methodisch met resultaatgericht werken als doel.